Nyheter 30 Apr 2024

Lyckat samarbete får kunder att känna sig hemma

Fastighetsbolaget Willhem i Skövde förvaltar ungefär 800 lägenheter och för de anställda ligger stort fokus på att skapa en trivsam boendemiljö. Städning och underhåll av gemensamma utrymmen blir självklart en viktig del av den dagliga driften och sedan drygt ett år tillbaka är det Dannebacken som ansvarar för lokalvården. Ett lyckat samarbete, det berättar fastighetschef Jennifer During.

Willhem är ett stort och omtyckt fastighetsbolag som nationellt äger cirka 29 000 lägenheter. Företagets verksamhet vilar på värderingar som sammanfattningsvis handlar om att arbeta långsiktigt för att skapa trygga boenden som är bra för både hus och människor. Jennifer During, fastighetschef i Skövde, berättar om bakgrunden till samarbetet med Dannebacken.

– Vi har inte så många medarbetare ”på plats” utan är vana att samarbeta med lokala företag. Dannebacken utför lokalvård i våra fastigheter sedan drygt ett år tillbaka och det har gått väldigt bra. De delar våra värderingar, vilket är oerhört viktigt. Som företag har vi alltid ett stort kundfokus och då faller det sig naturligt att satsa på en bra lokalvård. Vi vill värna om våra kunder och deras boendemiljö. 

Allt för hyresgästernas bästa

Willhem har ett brett utbud av hyreslägenheter i Skövde och här finns boenden i olika storlekar, lägen och karaktär. Gemensamt är tanken om att skapa trygga hem där du som hyresgäst ska få uppleva enkelheten som det innebär att hyra.

– De vi samarbetar med blir vår förlängda arm mot kunderna. Dannebacken sköter bland annat skötsel av trapphus och gemensamhetsutrymmen och det känns bra att vi har många gemensamma värderingar.

Dannebacken har under årtionden haft som mål att erbjuda bästa tänkbara service mot såväl privatpersoner som de fastighetsbolag som använder sig av deras tjänster. En viktig värdering handlar just om att vara öppen för nya idéer och bejaka förändring – något som inte minst avspeglas i de regelbundna uppföljningsmöten som hålls tillsammans med Willhem. Jennifer berättar att en bra kommunikation är avgörande, en regelbunden uppföljning och kvalitetssäkring underlättar samarbetet.

Bra dialog avgörande

– Vi har månadsmöten och en bra dialog om eventuella brister. Dannebackens medarbetare är duktiga med ett stort fokus på kvalité, det är ”raka puckar” och det leder till ett bra samarbete.

Det dagliga arbetet med fastigheterna handlar om att skapa en bra helhet – där alla delar av boendet förvaltas och ses över. En bra lokalvård kan handla om att de boende möts av en fräsch trappuppgång, en välstädad tvättstuga och över lag att de gemensamma ytorna upplevs som inbjudande.

– Visst, man hyr en lägenhet av oss men ett bra boende handlar om så mycket mer. Då är det viktigt att alla samarbetar för att våra kunder ska kunna känna sig hemma.